Men snälla... 10 barn? Varför?

Varför i hela fridens namn skaffar man 10 barn?
Tänk att vara 35 år och redan ha åtta barn och så få tvillingar.
10 barn i åldrarna från nyfödda till 14 år, kan inte påstå att jag är särskilt avundsjuk.

Jag tycker att det var svårt nog att få till vardagen med allt vad den innebär med tre barn,
kan inte riktigt tänka mig hur det skulle vara med ytterligare sju.

Hur ska man hinna med alla?
Hur ska alla barn bli sedda?
Det är ju lite svårt att hinna med att gå och titta när dom spelar tex fotboll, innebandy eller
vad dom nu vill pyssla med.
Och hur ska man ha råd att betala medlemsavgifter för barnens aktiviteter?

Naturligtvis måste någon förälder vara hemma när man har så många barn,
det kan inte funka annars. Tvättmaskinen måste vara på hela tiden kan man tro.

Förr i tiden kunde man inte göra så mycket för att begränsa barnaskaran, då fick man
tacka och ta emot när det dök upp en ny bebis.
Numera är det för dom allra flesta ett aktivt val när man blir gravid.
Det är där som jag har svårt att förstå varför man gör valet att skaffa 10 barn.

Ja ja, det är ju inte mitt bekymmer. Alla blir saliga på sin tro!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

080320

Det var värst vad det här inlägget har engagerat.

Tack för era kommentarer, både ni som håller med mig och ni som inte gör det.

Grattis ni som lyckas med att ha stor familjer och är lyckliga med det, jag tror i alla fall att
det inte är ett naturligt val.

Och ni som vuxit upp i en familj med många syskon, visst är det en otrolig styrka att
ha många syskon.  Det finns alltid någon att vända sig till, ett stort nätverk med människor
runt er.

Det är ju så att kärleken växer ju fler som man kan dela den med.
Man tror när man har ett barn att man inte kommer att kunna älska nästa lika mycket,
men det är helt fel. Kärleken växer för att kunna omsluta alla.

Men jag är i alla fall tveksam till att man ska ha så många barn.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

080417

Tänk att det fortfarande ramlar in kommentarer här, helt otroligt.

Vill bara komma med ett tillägg att mina tre barn har inte tillbringat en enda dag på dagis.
Vi har haft förmånen att ha duktiga, kommunala dagmammor som tagit hand om barnen
under tiden vi har arbetat.

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag kan bara instämma. Känner de inte till att det finns preventivmedel och om det inte fungerar så ksan man sterilisera sig.
Hur ska alla tio barnen få sina behov tillgodosedda?
Jag måste erkänna att jag inte kan förstå hur dessa föräldrar tänker. Men de har naturligtvis rätt att ha sina idéer o åsikter.
Men det är barnen o deras behov som får mig att reagera negativt.

2008-03-10 @ 23:24:31
Postat av: My (som även är mamma)

DOM hinner ju uppenbarligen med det och det ska dom ha applåder för tycker jag. Det är en otrolig bedrift att ha 10 barn.

Förr i tiden var det ju vanligt med fler barn. Och jag tror visst att barnens behov blir tillgodosedda. Jag tror faktiskt en familj med många barn kan bli lika tight som en med bara några barn. Min morfar hade 8 syskon och alla dom stod varanra otroligt nära. Varför skulle det inte kunna vara likadant för dennafamiljen?? Jag vill inte vara elak men jag tycker du gnäller lite när du inte vet hela sanningen. Det låter som att bara för att DU har fullt sjå med 3 barn så kan ingen kunna klara av att ha fler.

Man måste kunna lära sig att berömma andra även om man själv inte skulle kunna göra det dom gör.

2008-03-11 @ 06:46:39
Postat av: Mona

Lena
Det är ju upp till var och en att välja sin familj, men jag kan inte förstå hur man i hinner med att se 10 barn.

My
Eftersom jag inte kan svara dig direkt får det bli här.
Visst är det en otrolig bedrift att uppfostra 10 barn. Och visst finns det människor som klarar av det, även i dagens samhälle.
Du kan ju inte på allvar mena att du jämför hur din morfar hade det och hur det är idag? På din morfars tid så kunde man inte välja hur många barn man fick och antagligen behövde man barnen som arbetskraft.
Idag har barn så många aktiviteter som dom vill delta i och som förälder tycker jag att man ska vara delaktig i detta. Vi hade fulltecknat schema för att hinna vara med på matcher osv för tre barn.
Jag skulle ha klarat av att ha fler barn, men jag valde att hinna med dom jag har.

2008-03-11 @ 08:08:37
URL: http://monaspusselbit.blogg.se
Postat av: hmmm...

Jag känner inte personligen den här familjen, men känner folk som gör, så jag råkar veta att det är en fin familj, där alla blir sedda och där föräldrarna är mycket engagerade i barnen och allt vad de företar sig. Och jag tror alldeles säkert att de vet allt om preventivmedel och sterilisering, och jag tycker också att man inte ska döma människor som du bla du gör Lena...baserat på en liten tidningsartikel! Skämmes!

2008-03-11 @ 08:33:38
Postat av: Mona

hmmm...
Det är säkert en jättefin familj, jag tvivlar inte en sekund på det.
Men jag är i alla fall tveksam till detta med 10 barn.

2008-03-11 @ 08:45:08
URL: http://monaspusselbit.blogg.se
Postat av: hmmm...

Mona, tro mig JAG skulle nog inte heller palla tio barn...men jag tycker bara att Lenas inlägg var på lite väl låg nivå...det måste väl ändå vara upp till var och en hur många barn man väljer att skaffa, och att då prata sterilisering känns rätt så lågt. Det är väl fantastiskt att det är någon som vågar trotsa jante-normen, och dessutom bidra till befolkningsökningen med råge!;)

2008-03-11 @ 12:22:37
Postat av: Anne

Vi har 7 barn och ser alla våra barn,ingen glömms bort.Alla är dom olika individer och har olika behov och intressen.Vi precis som den andra familjen med 10 barn vet faktiskt vad preventivmedel är för något men somliga tror visst att man inte vet att det finns.Alla våra barn är planerade och det är vårat val att skaffa så många barn.Sen finns det dom som "bara" har 1 eller 2 barn och har inge koll på vad ungarna gör på sin fritid mm.Vi har full koll på alla barn,lagom med regler och gränser.Sen finns det dom som dömmer oss och våra barn så fort något händer tex på gården bara för att vi har 7 barn så det "måste" ju vara något av våra barn etc.Även en granne ringde sociala och sa att nu får det vara nog för vi va för många i våran lägenhet.Visst dom får dela rum men varken vi eller barnen lider av det.Nä vad jag menar med detta är så länge man tar hand om sina barn oavsett hur många man har så har ingen rätt att döma.Nu är ju inte allt negativt för vi får mycket beröm från andra att vi har väluppfostrade och fina barn.Så stort grattis till er som har 10 barn ni är en fantastisk familj som gör ett himla bra jobb.

2008-03-11 @ 12:32:19
Postat av: Karin

Svaret är att man INTE hinner se alla tio barn. Det är ingen bedrift att ha tio barn på två föräldrar, det är bara dumt.

2008-03-11 @ 12:47:06
Postat av: Sandra

Ehh...min vän har ett barn som lämnas på dagis kl 0630 och hämtas kl 1745...hur mycket hinner dom se sitt barn eller är dom automatiskt bättre föräldrar bara för att dom har ett barn.
Om man är en bra förälder för sina barn har inte att göra med antal barn utan hur man är och hur man lägger upp sin tid.
Sluta ha förutfattade meningar om vad som är bäst. Det som är bäst för dig behöver inte vara bäst för någon annan.

2008-03-11 @ 13:54:14
Postat av: Mona

Sandra
Det samma gäller kanske dig?

2008-03-11 @ 14:01:44
URL: http://monaspusselbit.blogg.se
Postat av: Tina

Det är alltid intressant att få ta del av människors åsikter! Det som gör mig lite fundersam är de människor som vill övertyga andra med sitt eget tyckande! Karin ovan är tvärsäker på sin sak - det går INTE att se 10 barn, menar hon! Lena är övertygad om att 10-barnsfamiljen missat utbudet i preventinmedelsvärlden, och förutsätter därmed att det stora antalet barn inte varit självvalt. Mona konstaterar att hon skulle ha klarat av att ha fler barn än de tre hon redan har, men valde att hinna med dem hon redan har. Vilken tur säger jag att du valde så Mona, eftersom du i detsamma säger att du inte skulle ha hunnit med de andra barnen utöver tre- trots att du samtidigt menar att du skulle klarat det!?

Nåväl...vi är alla duktiga, var och en i sin lilla värld. Själv har jag sex barn, har varit hemma med dem under många år, men fortsatte sedan mitt arbete som lokalredaktör. Under mina hemmaår, som jag längtat efter och älskade, byggde jag grogrunden för att mina barn förhoppningsvis skulle växa sig starka och trygga. Det där är ju dock aldrig en säkerhet eftersom barn är människor och människor individer. Mycket kan hända på vägen när man tar går mot vuxenhet och det finns aldrig några garantier, oavsett om man är ensambarn, har växt upp med två syskon eller nio! För mig och min man är det en gåva att ha en stor familj. Våra barn är unika, alla på sitt sätt, och upplevs av andra som mycket självständiga, hänsynstagande och ordentliga. Jag vet att det är möjligt att ta hand om en stor barnaskara- inte på samma sätt som med endast ett barn - men precis lika bra. Jag tror att det helt enkelt handlar om vad vi- med våra olika erfarenheter- lägger för värde i begreppet...

2008-03-14 @ 09:00:30
Postat av: Månstråle

Jag själv är uppvuxen med åtta syskon, och jag måste säga att det är så berikande och glädjefullt att vara många. Vi har det så roligt alla syskon tillsammans. Man vet att man har varandra. Alla är så olika, med olika intressen och personligheter, men enda enade. Det är alltid liv, värme, glädje.
Min mamma valde att vara hemmafru när vi var små, (inte längre) och såg till att vi hade allt det vi behövde. Det blev mycket bak, vilket, var ekonomiskt, men också ett av mina bästa minnen: mammas hembakade bullar och bröd, flera gånger i veckan. De har uppfostrat oss alla bra, inga har haft problem i skolan, alla är väluppfostrade, varma, generösa; alla har haft sina fritidsaktiviteter, speciellt idrott, med träning flera gånger i veckan och match under helgen. Intellektuell stimulans har varit viktig så det har funnits massor med böcker och tidningar, musik. Jag är äldsta barnet, en tjej, har läst på KTH, min bror som kommer efter mig har läst på KTH, och tredje brodern skall börja på KTH hösten. De andra går på grundskolan och gymnasiet. Mina föräldrar hoppas självklart att alla de andra cokså skall läsa på högskolan.
Mamma har haft mycket tålamod med oss, alltid trott på att barn är barn och skall tillåtas att få vara barn. Mamma har haft/har full kontroll över sina barn, vet vad alla gör, vilka aktiviteter barnen har och försöker tillgodose alla våra behov, och ge mycket kärlek. Många männsikor tycker att vi är väluppfostrade, varma, snälla, och ger mamma alltid beröm för att ”hon har lyckats”. Mina föräldrar har velat uppfostra oss väl och har tutat in i oss värdet av respekt för andra människor, och att välja livet, att leva och njuta av livet.
Mina föräldrar valde att ha en stor familj. De älskade barn och ville ha många och ville inte använda preventivmedel. Det fixade det ekonomiskt genom att trixa här och där, och pappa fixade det ekonomiskt genom att bland annat ha ett eget företag.
Har själv inga barn, och kommer ej att ha en stor familj, då jag valt att prioritera karriären, är snart trettio, men åtmistone tre barn, kommer jag och min man att ha.
När jag var lite så kunde jag ibland skämmas över att vi var så många, pga andra människors kommentarer, men idag, struntar jag i det och är så stolt och glad över min stora sammansvetsade familj. Det är en av de saker jag värderar mest. Min stora underbara familj.

2008-03-15 @ 17:34:58
Postat av: Anonym

Karin skriver:"Svaret är att man INTE hinner se alla tio barn. Det är ingen bedrift att ha tio barn på två föräldrar, det är bara dumt."

Jösses, vilken inskränkt och fördomsfull inställning!

Man undrar ju då hur de föräldrar som sätter sina barn på dagis hela dagarna
med 18 andra barn på 2,5 personal tänker?

Barnen finns ju för varandra också. Ensamhet är vår tids största sociala problem men det behöver dessa barn aldrig uppleva, de har ju varandra OCH en mamma (i det här fallet) som är hemma.

Det är väl fantastiskt om en familj känner att de har kärlek och plats för många? Tänk vilken gåva att få 11 syskon!

2008-03-16 @ 20:34:53
Postat av: sexbarnsmamma

Jag har sex underbara barn, och det är NYS när ni påstår att man inte "hinner se" sina barn bara för att de är fler än normen! Det handlar om VAL, och väljer man att ha en stor familj så väljer man också att ha den tiden!
För oss är tiden med barnen mycket viktigare än resor, bilar och dyra hus, och jag lovar att inte ett enda av mina barn önskar att de vore färre!
Den empati, hjälpsamhet och kärlek de ger varandra är beviset!
Och om min kropp bara orkade skulle jag inte tveka en sekund att ge mina barn ett till syskon!

Tio barn - det är en GÅVA! Tänk att det ska anses FEL att föda och fostra barn själv, och dessutom klara det BRA! Man upphör aldrig att förvånas...

Kramar till er alla lyckliga föräldrar!

2008-03-16 @ 21:40:02
Postat av: Ann Löfgren

Jag känner denna familj och vill bara säga att jag är imponerad hur mycket de hinner med och vad organiserat och "normalt" de lever. Barnen är härliga glada och massor av intressen. Föräldrarna ger så mycket de kan.
Detta är deras val,jag tror också många är avundsjuka,
alla har vi olika förutsättningar man får försöka leva med det.Själv har vi fyra barn,det känns lagom för mig och min man.Jag håller även med den som skrev att vad är det som säger att bara för att man har få barn ger man mer, det kan ju även vara tvärtom ibland. Nej Grattis till den stora familjen...A.L

2008-03-17 @ 10:05:10
Postat av: Ivor

Hej!
Vad säjer ni
om, att ha 18 barn då? Jag har hört talas om en sådan familj för ca 10 år sedan i Sverige. Båda föräldrarna var hemma när de var små.

2008-03-17 @ 17:05:04
Postat av: Sara

Jag funderar mest på hur kvinnans kropp klarat av att 10 barn-att vara gravid och föda är ganska tufft för de flesta. Men å andra sidan så är vi olika. Jag skulle inte vilja ha så många barn, jag skulle inte klara det och minst av allt min kropp.

Jag tycker dock att man kan ha många barn, om man har en tillräckligt god ekonomi för det, plats och vilja.

Har svårt för att respektera familjer som skaffar barn på löpand eband och varken har arbete eller bra boende-som familjerna på 11-12 stycken i en sliten tvåa. Sedan klagar de på samhället att de inte ger dem en stor lägenhet eller tom villa-vi andra kan ju inte göra det.

Men har man förutsättningarna, tid, lust och hälsa så tycker jag det är ok.

2008-03-17 @ 21:45:00
Postat av: Fredrik

framgår av artikeln att dom hinner med alla 10 barn,
tror dom, har själv en sådan stor familj i min närhet, och jag vet att det är en eller flera barn som hamnar i skymundan, finns igen männsika som hinner med 10 barn och arbeta samtidigt.


hinner dom äldre barnen vara barn, eller blir dom nannys åt sina mindre syskon?

enligt min åsikt så är det inte rätt att kläcka ur sig 10 barn på löpande band.
inte rätt mot sig själv som förälder eller mot barnen, för man kan/hinner inte ge det viktigaste av allt till sina barn, nämligen tid!

2008-03-19 @ 09:16:48
Postat av: J

Jag har 8 syskon(alla hela). Det skiljer 17 år mellan mitt äldsta och yngsta syskon.. Under min uppväxt har min familj varken haft det bättre eller sämre än någon annan familj, rent ekonomiskt har det aldrig varit några problem, vi har bott så pass stort att vi aldrig behövt dela rum osv. En förälder har varit hemma på heltid och en har jobbat på heltid. Och visst kunde jag tycka det var jobbigt när jag var yngre, och visst fick man hjälpa till mycket med att passa dom yngre syskonen ibland (lära sig ta ansvar är egentligen bara fördelaktigt). Men nu när jag är lite äldre tycker jag att det är grymt roligt med många syskon, och det bästa med min uppväxt är att jag aldrig har behövt känna mig ensam, jag har alltid haft någon att leka med osv. Visst kan det vara svårt för föräldrarna att hinna med att se alla barnen ibland. Men jag tror att ett barn utan några syskon alls är i större behov av föräldrars uppmärksamhet i o med att dom inte har några syskon runt omkring sig. När jag var yngre önskade jag ibland att jag hade en "normal" familj, för visst höjer folk på ögonbrynet för alla som är annorlunda? Och visst finns det folk med fördomar som utgår från att man har det dåligt ställt, oppfostrade ungar och tror att antalet barn inte är självvalt.
Men nu kan jag inte vara annat än otroligt tacksam över min stora familj, jag har så många personer i mitt liv som jag vet alltid kommer att finnas där.

2008-03-19 @ 16:55:28
Postat av: j

ouppfostrade* ska det givetvis stå.

2008-03-19 @ 16:57:10
Postat av: brigitte porsche

Hej!
Ännu en morsa med ett gäng ungar. 9 stycken. Man bara kan skratta åt alla dessa kommenterar många skriver. Att man bara inte kan klara av 10 barn osv. Jag bara säger till er: Jag tror att ni är så himla självupptagna så att ni inte skulle kunna föreställa er med att ha en sådan livsstil. En som kommenterar att man absolut inte fixar tid till vart och ett barn. Vad vet ni? Jag hade inte mer tid när jag hade endast 2 barn än vad jag har nu. Allt blir som man gör det till. Vaknar man upp och är irriterad blir det jobbigt. Man kan inte var egoistiskt...och man är inte rik på pengar men på mycket annat. Dessutom är det mycket lättare att ta hand om fler barn, eftersom det oftast alltid finns någon hemma som skulle vilja leka. Preventivmedel. Löjligt att diskutera 2008. Måste bara också tillägga att både min man och jag jobbar, så vi är inte bara "mamma" och "pappa"
Vänligen Fru Porsche

2008-03-23 @ 23:22:20
Postat av: Anonym

Jag borde inte förvånas över att det är så många påhopp i dom här insändarna, var och en har väl rätt att välja hur man vill leva sitt liv.

Jag tror att dessa barn får mer uppmärksamhet av någon i sin familj, än vad många barn till karriärföräldrar får, där det ska hinnas med middag, läxläsning, nattning på en par timmar.
Jag har en storfamilj i min närhet, en av sonens kompisar är äldst, och finare ungar får man leta efter, artiga, trevliga, hela, rena, lugna, harmoniska.
Jag själv skulle inte orkat med så många barn, men jag uttrycker min beundran över dom som orkar, vilken rikedom att ha många syskon, det finns alltid nån som kan lyssna och trösta, och alla får med sej empati och ansvarstagande in i vuxenlivet.

Grattis till dom nya små liven

2008-03-26 @ 12:22:24
URL: http://elsamajarun.blogg.se/
Postat av: Arne

Folk verkar skaffa barn för sin egen skull, så hur egoistiskt är det då inte att ha 8-10 st ?

2008-03-27 @ 04:38:28
Postat av: brigitte porsche

Till Arne!
Jag vet inte vilken uppfattning du har, men för vems skull skaffar du barn? Om du har något.

2008-03-27 @ 12:40:53
Postat av: stor familj

härligt med stora familjen synd på alla andra som inte fattar hur man har tid osv.tyvärr finns det ju flertalet familjer med 1-2 barn som aldrig har tid med sina hur bra har de barnen det?med flera i familjen finns det alltid någon att ty sig till,bra kämpat.

2008-03-27 @ 16:08:40
Postat av: Apa

Fan vad jag skulle vilja byta liv med er alla! Vilken bekymmerfri tillvaro ni måste ha för att kunna störa er på en blogg... Herregud!

2008-04-08 @ 14:51:16
Postat av: Tina - 10 barnsmamman

Till Mona och alla andra...
Vi har förvisso inte planerat alla barn, men alla har varit lika välkomna, nu blir det dock inga fler då jag har steriliserat mig då tvillingarna föddes.
Vi är varken religösa eller tillhör någon sekt ;O)
Våra barn blir sedda, vi har tid för att vara med och se på fotbollsmatcher (4 barn som spelar), 4 av tjejerna håller på med luftgevärsskytte, en tjej rider, det finns familjekort för medlemsavgifterna - 200:-/år, jag är hemma då barnen kommer hem från skolan och finns alltså här då de behöver hjälp med läxorna.
Visst hade man kanske önskat lite mer tid för varje barn att göra något tillsammans med på tu man hand, men å andra sidan gör vi mkt tillsammans hela familjen. Och som jag ser det, så är det väl inget bättre att ha 1-3 barn som är på dagis från 7-16 hela veckan, NÄR har man tid att vara och finnas till hands för sina barn då ??? Låt alla få göra sina egna val och låt oss med många barn få slippa höra alla tråkiga kommentarer om preventivmedel...vi har valt att ha en storfamilj och vi trivs med det ! Tack för ordet.

2008-04-14 @ 09:13:07
Postat av: Trulsan

Hej att ni bara orkar kritisera andras liv.

Som någon sa tidigare att ni lämnar era barn på dagis med massa barn och nästan inge personal.

Haha jag kan bara skratta åt alla er som har en negativ inställning till 10 barn hmmm är ni avis eller vad är det.
Lägg ner energi på era barn istället för sitta vid datorn och trycka ner lyckliga familjer....

Har en bästa vän med 10 barn underbara barn kärleksfulla ja helt underbara...

2008-04-17 @ 20:16:07
Postat av: Carmen

Det kanske finns folk som tycker att 10 barn är för mkt får man inte säga det? Ni blir arga att bloggaren Mona säger sin åsikt men får man inte säga det? Visst finns det familjer som klarar det men jag tänker att realistiskt sett är det för många barn. Jag tycker 5-6 barn är OK som max men alla gör som de vill. Med planering går det att klara den praktiska biten mat till alla , körning till skolan och aktiviteter och annat kläder etc men hur blir det med den känslomässiga biten? Hur ska man hinna ha koll på vem som är mobbad i skolan har ätstörningar och olika problem? Och vad händer om föräldrarna skiljer sig? Jag har hört från folk som haft många syskon att de äldre fick passa de yngre bra att de fick lära sig ansvar men att där ska finnas vuxna hela tiden barnen ska inte vara varandras föräldrar. Själv hjälpte jag min ensamstående mamma att uppfostra min min lillebror så hon kunde jobba och försörja oss och det enormt tufft att som 12åring mästra en skrikande 3 åring och som ständigt ville nåt. Sedan kampen om att vi skulle ha saker och kläder och där fanns inte jämt de exakta resurserna mamma fixade så gott hon kunde. Nej jag tycker inte det är smart med 10 barn även om det finns fördelar. Jag vill också ha barn men vill inte bli den där sönderstressade föräldern som inte har tid att prata med barnen för jag måste jobba för att försörja dem och kan inte lova dem att de får den maten de vill ha för jag har inte råd. Ett liv på extrapris...Jag vill ha en unge/ungar som ska känna sig speciellt/a som får självförtroende som vet att jag älskar henne/honom över allt annat. Att ha en god relation till sitt barn är viktigt. Kanske har vi som är födda på 80-talet helt annan syn på livet.
Sen vill jag inte vara gravid 10 år i sträck så att kroppen blir helt sliten. Men ja vill folk skaffa 10 ungar får de göra det. Carmen 27 år

2008-04-22 @ 22:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0