Jaha ja

Eftersom jag inte kände mig på topp igår så har jag suttit hemma vid
köksbordet och jobbat idag. Det funkar ju, men så otroligt tråkigt det
är att inte ha några att fika och äta med.
Hoppsan, när jag tänker efter så har jag ju varken ätit eller fikat idag.

Tur att maken snart kommer hem så vi får äta lite kräftor.

*     *

Ni följer väl Stafettbloggen?
Bloggen på unt.se där sportcheferna Lans & Legues facebookkompisar
bloggar en vecka var.
Pierre Roos lämnade över stafettpinnen till Anders Wallin, Uppsala baskets
ordförande som bloggar för fullt. Bra att dom värmer upp publiken tills
det är min tur, w 2 så kör vi för fullt.
Ni hänger väl med då?

*     *

CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning har gjort en
undersökning som visar att varannan niondeklassare får smaka vuxnas alkohol
hemma då och då medan var femte ungdom bjuds på enstaka glas eller flera
glas alkohol av föräldrarna.
Varför det säger jag då?
Varför ger man sina barn alkohol?

*     *

I kväll är det Idol-final, gissar att jag kommer att sitta där och titta jag också.
Erik är ju otroligt duktig, men Calle är inte så pjåkig han heller.
Svårt det där.


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag tycker det där med alkohol å ungdomar är så jävla svårt.

I min familj var det tabu å vi fick inte smaka. Jag snodde sprit bakom deras rygg istället. Bangade aldrig som lite 13 årig när jag började min supperiod, men OM jag hade gjort det skulle jag aldrig ha vågat ringa hem.... INTE BRA

Har en kompis som alltid fick cider hemifrån när hon skulle på fest, å hon har ADLRIG spytt av alkohol...

Jag vill att man ska prata öppet om det. Jag vill att mitt barn ringer hem till oss när han druckit för mkt. Jag vill inte att han ska dricka före han är 18. Men HUR ska jag få honom till det???

2009-12-11 @ 20:48:43
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Mona

Det är ju så att man inte kan hindra den unge som vill dricka, dom får alltid tag på alkohol på något sätt. Så är det ju bara.

Men jag tycker att man måste vara tydlig och markera att man inte tycker att det är OK att dom dricker genom att inte bjuda dom på något.

Samtidigt måste dom ju känna att händer det något så kan dom ju naturligtvis ringa hem, antingen om det är dom själva eller någon kompis som fått i sig för mycket.

Mina barn är ju stora nu och jag vet ju naturligtvis att dom fick i sig sprit innan jag tyckte att det var OK, så blåögd är jag ju inte att jag inte förstår och förstod det. Men dom vet samtidigt vad jag tycker och dom hade inga större problem med det.

Eller vad säger ni, ungar?

2009-12-11 @ 22:27:25
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Pimli

Ett bra sätt att locka bort åtminstone tonårsgrabbar från alkohol är att uppmuntra deras dataspelsspelande :o) Ställa upp och skjutsa till LAN, låta dem ha LAN hemma. För det funkar inget vidare att spela dataspel om man samtidigt dricker alkohol. Läste någonstans att det till och med är så att man ger dataspelen credit för att ha bidragit till att supandet bland ungdomar till viss del faktiskt minskat.

2009-12-12 @ 11:40:37
URL: http://pimli.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0