Rasister och ospännande innebandy

"Vi vill inte ha hit dom"

Så säger man i Hököpinge i Vellinge kommun utanför Malmö, man vill inte
låta ensamkommande flyktingbarn få korttidsboende i deras fina kvarter.
Vad verkar man vara rädd för?
Jo, att deras cyklar ska stjälas, att sjukdomar ska spridas och att det ska
brinna i flyktingförläggningen. Börjar det brinna där så är det väl någon av
dom hatiska ortsborna som tänder på.
Men det man troligtvis är mest rädd för är att skatten kommer att höjas om
dessa flyktingbarn ska gå i skola i Vellinge. Vore det någon katastrof om
kommunen med landets lägsta kommunalskatt fick en liten höjning?
Det är ju inte direkt några låginkomsttagare som bor där.

Jag kommer ihåg vilket liv det var här i byn när man för en evighet sedan
skulle öppna upp en flyktingförläggning. Det skrevs protestlistor och folk
var så otroligt oroliga för vilket elände det skulle bli när alla dessa
utlänningar skulle blandas med oss andra i byn.
När boendet öppnades så tror jag inte att det var så många i byn som
märkte något av den.

*     *

Kvällen bjöd på innebandy i Fyrishov, Storvreta - Tyresö Trollbäcken.
Matchen slutade 7-3, men hade våra killar bestämt sig för att spela hela
matchen hade det nog ramlat i några fler mål i TT's kasse. Nu verkade
dom nöjda efter halva matchen och lät TT rulla in tre lätta mål i sista
perioden. Sista perioden var en gäspning för oss på läktaren.
"Lika spännande som att se målarfärg torka" var en kommentar efter matchen.

Det mest spännande som hände var att jag vann en trisslott i bollkastningen.
Lova att inte berätta för någon, men det var inte jag som kastade bollarna utan
jag tvingade maken att kasta dom.




Kommentarer
Postat av: Larry

Vellinge är ju för härligt. Inte konstigt att folk börjar sarkasmera över dem: http://lista.se/listor/fem-passande-platser-att-lagga-flyktingar-pa-522/

2009-11-12 @ 16:17:49
Postat av: Kakan

Helt makalöst vad det finns för människor i Uppsala.

Men jag upplever lite dubbelmoral i det hela bland befolkningen..Var det inte att dom först var så oroliga över flyktingförläggningen som var så nermöglad? Sen så bryr dom sig inte? Eller har jag missat någonting där emelland?

2009-11-14 @ 20:04:18
URL: http://kakaniuppsala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0