Hemma!

Så skönt det var att komma hem igen!
Vi har haft det jättebra i Skåne, förutom vädret då, men det var så skönt att komma hem igen igår. Komma hem till min säng och mitt hem.



På hemvägen stannade vi till i Vadstena och hämtade upp ett par kilo kräftor, eller närmare bestämt 11 kg. Några av dom ska grannen ha, men resten tänker vi sitta här och smaska i oss. Dom första kommer antagligen försvinna redan till helgen, om inte förr.

*     *

Tur att vi kom hem nu när vi gjorde, hade vi varit borta längre så hade vi antagligen fått använda lie för att få bort gräset. Första dagen hemma fick alltså börja med trädgårdsarbete, sådant där som jag inte direkt har någon riktig läggning för men som man får lov att göra ändå när man väljer att bo som vi gör.
Sedan var det dags att åka och gratulera min farbror som fyller 70 år idag, kul att träffa mina kusiner som jag inte springer på så ofta.
Sedan kom dagens höjdpunkt för L-P, han fick åka iväg och äta surströmming.
Jag är glad och tacksam att han kunde åka iväg och äta dom ruttna fiskarna tillsammans med andra som har samma läggning så att jag slapp känna lukten av det hela. Men det är klart, risken finns ju att jag kommer att få känna den ändå under natten.

*     *

Elitklasser i grundskolan?
Varför inte? Utbildningsminister Jan Björklunds förslag är väl inte så tokigt, det har ju funnits klasser för dom som har svårt i skolan så varför ska det inte kunna finnas klasser för dom som har lätt för sig också. Det finns ju redan andra sorters elitklasser, tex gick min ena dotter i fotbollsklass under högstadiet och där var det också tester för att avgöra om hon hade talangen som krävdes.

Men integrationsministern Nyamko Sabunis förslag om att skapa en ny arbetsmarknad för utlandsfödda tycker jag inte känns så där helt ok. Visst är det bra att det skapas jobb, men att skapa en ny låglönesektor?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0