Semester? Då ställer vi in turen

Idag har solen lyst med sin frånvaro minsann.
Så min plan att ligga på solsängen gick om inte, har legat i soffan i stället.
Men det är ju iofs skönt det också så jag ska väl inte klaga för mycket ändå.
Kaffe från nya maskinen och lite tårtrester, inte så tokigt.

* * *

Danska DSB har precis tagit över driften av Upptåget, vi passagerare har ännu så länge inte sett några andra förändringar än att ombordpersonalen har fått nya uniformer. Men jag måste säga att jag blir lite orolig när jag läser i tidningarna om hur DBS sköter sig i andra delar av landet, det lär väl inte vara någon skilnad för oss antar jag.
I helgen har det varit 60 inställda avgångar hos Västtrafik där DSB kör tågen, 60 inställda avgångar pga ordinarie personal har semester och man inte har satt in några vikarier.
Kan det vara så att det är billigare att betala vite än att utbilda lokförare?
Förare som man sedan inte har användning för under resten av året.

Är det vad vi har att se fram mot här på Upptåget också?

* * *

På tal om tåg så sitter en av mina kollegor just nu på tåget från Göteborg till Stockholm.
Där ropade man ut med det glada beskedet att det inte fanns någon fungerande AC på tåget och att de flesta toaletterna var trasiga. Då kan man ju vara glad att det inte är lika varmt idag som det var tidigare, fyra timmar bastu är ju ingen hit.
Har hon riktigt tur så sitter det någon och lyssnar på helvetesmusik på högsta volym i sina hörlurar som släpper ut allt ljudet så resten av passagerarna sitter och hoppar av ljudvågorna. Eller så finns där några övertrötta, griniga ungar som far runt som skållade råttor under skrik och gap under hela resan.
Eller så har hon tur och får åka med folk som respekterar sina medpassagerare.

* * *

Nu kavlar vi upp ärmarna och jobbar en sista vecka innan semestern.


Kommentarer
Postat av: Maria

Eller hur! Jävla småbarn som inte visar respekt!

2011-07-05 @ 23:36:41
Postat av: Mona

Nej, i det fallet är det oftast föräldrarna som inte visar respekt för sina medpassagerare genom att inte se till att försöka få sina barn att lugna ner sig.

2011-07-05 @ 23:44:04
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0