En blandning av lättnad och förvirring

Jag har ju haft problem en tid med mina ben och fötter, jag svullnar upp och har ont.
På min gamla husläkarmottagning har man hela tiden sagt att det är inre åderbråck och att jag i princip får leva med det. Landstinget i Uppsala betalar bara för åderbråcksoperationer om man fått bensår av dom, så fiffigt är det ordnat.
Jag ledsnade på min vårdcentral och har nu skaffat mig en ny husläkare som skickade en remiss för att kolla mina åderbråck. Så idag var det dags för ultraljudsundersökning och jag hade huvudet fullt med siffror när jag åkte dit.
Vad skulle man se? Och hur mycket skulle det kosta att åtgärda det man såg?
Skulle det bli, det här fixar vi om du bara ger oss en hel hög med pengar?



En mycket trevlig man tar mot mig och skickar upp mig på en liten pall så att han kan komma åt att göra sin ultraljudsundersökning. Jag fick se hela tiden vad som hände på skärmen och han förklarade precis vad han gjorde och vad vi såg på bilden.
Det hela slutade med att han talade om för mig att jag har alls inga åderbråck utan blodet flyter på så bra i benen med klaffar som stänger och öppnar när dom ska.

Doktorn var väldigt frågande till hur man på vårdcentralen så bestämt kunnat säga att det var inre åderbråck som spökade för mig utan att man hade kollat det.

Ja ja, nu blir det min nya husläkares problem att ta reda på vad det är som knasar.
Och det känns som om jag helt plötsligt sparat en massa pengar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0