NYA pendeltåget

 
Den här "förbättringen" man har gjort för oss som har pendlat med Upptåget till Stockholm.
Vilket skämt!
Det är ju klart och tydligt att dom som har beslutat om detta inte använder sig av det här färdsättet, i alla fall så åker dom inte norr om Uppsala.
 
På morgonen ska vi ha fem minuter på oss att ta oss från Upptåget till pendeltåget, dom fem minuterna har förvandlats till en språngmarsch i full galopp för att hinna kasta sig ombord på pendeln innan den åker iväg. Sedan väntar 55 minuters resa med mycket sämre komfort än vi är vana med från Upptåget.
Sämre och trängre sittplatser, inga eluttag och inga toaletter.
 
Hemresan då?
Den har ju varit ett äventyr, där får vi verkligen mycket resa för pengarna.
Idag skulle jag åka med pendeln från Karlberg kl 16:39 då ska jag enligt tidtabellen kliva av i Storvreta kl 17:47. Tåget hämtade upp mig tre minuter sent, redan där så hade vi knaprat bort större delen av tidsmarginalen på fem minuter för bytet till Upptåget i Uppsala.
Men några minuter kan dom ju alltid hämta upp på vägen, tänkte jag i min enfald.
 
I Upplands Väsby blir vi stående för att vänta på besked OM vi skulle få åka vidare, det fanns tydligen ett trasig tåg framför oss. Men efter en stund fick vi knalla vidare och vi lämnade Arlanda 17 minuter efter tidtabell och vi anländer Uppsala en bra stund efter det att Upptåget åkt iväg. Men, 18:09 ska ju nästa Upptåg gå så det är bara att stå på perrongen och försöka se glad ut. 18:23 lämnar vi Uppsala och jag kliver äntligen av på stationen i Storvreta kl 18:32.
Min resa som startade 16:15 vid jobbet avslutades alltså ca 18:45 hemma.
 
Det enda positiva med nya pendeltåget är att vi slipper stå och frysa på perrongen i Upplands Väsby där alla andra tåg rusar förbi så det slår lock för öronen.
 
En av mina resekamrater ringde och pratade med SL när vi väntade på Upptåget, kvinnan som svarade där sa att hon hade jobbat hela dagen men inte fått ett enda samtal med klagomål på nya pendeltåget.
Är det så att vi bara tiger och lider?
Alla vi som missar våra anslutningar för att det är för kort med tid för byten?
Varför gör vi inte våra röster hörda och talar om hur det fungerar i verkligheten?
 
Som det är nu så styr jag inte över min egen tid, det är UL och SL som styr.
Det är dom som bestämmer om jag ska behöva flexa på morgonen och det är dom som bestämmer när jag kommer hem på kvällen. Om jag kommer hem.
 
Vore det inte för att jag trivs så otroligt bra på jobbet och med mina kollegor så skulle jag inte utsätta mig för det här, och dessutom betala så mycket pengar för det varje månad.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ebba Pop

Ibland undrar man hur folk tänker...

2012-12-12 @ 21:42:16
URL: http://ebbapops.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0