Guldhelgen

SM-GULD!

Visst låter det härligt?
Storvreta är för andra året i rad Svenska Mästare i innebandy.


Foto: Jesper Mattsson

Jag åkte ner till Malmö redan i fredags så det här känns som en otroligt lång och intensiv helg. I fredags kväll blev det en tur ner på Lilla torget för att äta lite med våra vänner och där var det knökfullt på uteserveringarna. Jag fick tillfälle att hälsa på flera av storbloggarna, Gittan, Mika och Kimmo.
Trevligt att få träffa dom som jag bara haft kontakt med via Facebook tidigare.

Kimmo är lite hånfull mot Storvretas killar i sin blogg, att det såg lite ut som Gothia Cup när dom kom hela laget med klubboverallerna på sig. Men jag tror nog att någonstans inne i Kimmo så sitter det en liten filur som påminner honom om att om han hade gjort ett annat val så hade han kunnat vara en av dom där killarna i overallerna, en del i guldlaget.

     
Foto: Peter Bohlin

Så var det då lördag och dags för SM-finalerna.
Vi tog tåget ut till Malmö Arena som visade sig vara en mycket trevlig anläggning. Den vinner stort över Globen vad gäller vilket närhet och känsla man får till det som händer på planen, men tyvärr så ligger den ju i fel del av landet.
Eftersom jag hade sällskap på flyget ner av tjejerna i IKSU så höll jag på dom i damfinalen, men där blev det Djurgården som numera kan kalla sig Svenska Mästare. Jag måste erkänna att damfinalen inte fick min hela uppmärksamhet, under den så dök ju Storvretas supporters som åkt ner med det röda tåget upp.

Så var det då äntligen dags för vår final.
På något konstigt vis kändes det hela tiden som att det skulle gå vägen, men visst var jag otroligt nervös när det gick till förlängning. Och ännu mer nervös när det blev straffar, och ännu mera straffar. Det var som att pinan aldrig skulle ta slut, men så satt den där äntligen. Segerstraffen från Henkes klubba.
Det kändes som hela den röda läktaren exploderade av glädje och stolthet över att killarna hade gjort det igen, vi är fortfarande dom Svenska Mästarna

Efter matchen blev det en snabbdusch på hotellet och sedan segermiddag med ett trettiotal andra Storvretasupporters innan det var dags att gå vidare till den officiella efterfesten. Där minglades det hej vilt med innebandyfolk från när och fjärran, en salig blandning med spelare, tränare, "experter", media och så vi helt vanliga supporters. En del festade rejält och en del lite lugnare i en salig blandning. Härligt att se spelare från konkurrerande lag krama om och gratulera varandra.



När vi så kom hem till Storvreta idag var detta vi möttes av, ICA Solen hade tagit ner sina vanliga affischer och gratulerade i stället byns hjältar.
Ingen rast och ingen ro när vi kom hem, det var bara att packa upp väskan och sedan åka in till Uppsala. Där var det mottagning och hyllande av guldmedaljörer, först upp på scenen var Fyrisfjädern som i veckan tog sitt elfte SM-guld i badminton.
Så kom dom då, mina hjältar i buss med poliseskort anlände dom till Vaksala torg och steg under publikens jubel upp på scenen. Efter att ha satt sig på bussen på morgonen i Malmö och rest hela dagen var det ett gäng något slitna men mycket lyckliga killar som hyllades med hurrarop, fyrverkerier och supportrarnas kärlek.



En härlig helg, som jag tillbringat med trevliga människor.
Jag ser redan fram mot när vi ska tillbaka till Malmö och försvara detta guldet nästa år.

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0