Reggaefestivalen över



Så är årets reggaefestival över.
Mina festivalbesökare har varit nöjda med sina tre dagar i leran, vår övernattande gäst var
tydligen så nöjd att hon valde att stanna kvar i leran när dom andra åkte hem för att sova.
Nu har dom fått en rejäl dos reggae, alla varianter som det nu verkar finnas.



Jag måste erkänna att jag är helt vilsen när det gäller reggae, men ungdomarna är
nöjda och glada med signerade skivor med sig hem.

Någon som antagligen inte är lika nöjd och glad är Sean Paul.
Han fick övernatta hos polisen och det var väl kanske inte vad han hade räknat med,
men så går det när man inte följer lagar och förordningar i dom länder man besöker.
Nu fick han lov att ställa in en spelning i Italien under lördagen, hoppas att rökningen var värd det.
Han, precis som alla andra artister, hade blivit informerad innan han kom hit om att det är
nolltolerans för narkotika under festivalen så han gjorde ju ett aktivt val att bryta mot så
väl våra lagar som det han skrivit under med arrangörerna.


Lokaltidningen UNT har skrivit mycket om reggaefestivalen i år, kul att man uppmärksammar
sådana här händelser. Det är trots allt en festival som har väldigt gott rykte utomlands,
både bland artister och reggaefans.
Som vanligt blossar det upp en insändarstorm i tidningen där upprörda medborgare vill
förbjuda "knarkfestivalen", till dom vill jag bara säga att sitt ner i båten.
Är ni så blåögda så att ni inte tror att det finns lika mycket droger under andra helger?
Hur tror ni det ser ut under kulturnatten och sista april?
Alla som känner mig vet att jag är mot droger, men jag blir ändå så förbannad över det här
gnällandet som sker varje år i samband med festivalen.

Jättebra att polisen tar så många för innehav, då var ju dom 110 poliserna inte där i onödan.
"På söndagsförmiddagen hade inga våldsbrott i samband med reggaefestivalen anmälts
till polisen
", det är väl trevlig läsning.
Alla poliser som var på området kunde alltså koncentrera sig på att spana efter droger, kanon.
Dom behövde inte ta hand om misshandelsoffer, leta efter folk som begått våldsbrott osv.

Nu ska saneringen av campingen börja, det brukar ju ta sin lilla tid att få bort all skit som
festivalbesökarna väljer att lämna kvar efter sig.





Kommentarer
Postat av: Polis Uppsala

220 gripna för narkotikabrott, 5000 besökare. Det är en kraftig överrepresantation, så att jämföra det med kulturnatten eller sista april är en aning dumstridigt. Den drogliberala synen inom reggaen bidrar självklart till det ökande bruket av narkotika under festivalen.

Att våldsbrotten lyser med sin frånvaro är såklart väldigt glädjande.

2008-08-10 @ 21:21:44
Postat av: Mona

Polisen:

Absolut, jag håller med om att det är 220 för många.

Jag tycker att det är bra att man inte ser mellan fingrarna med artisterna som kommer och jag vill inte att någon ska börja med droger.

Men jag blir i alla fall trött på alla som vill förbjuda reggaefestivalen för att det finns människor som är så korkade att dom drogar sig.

Det låter ju som att det inte finns droger vid andra tillfällen och det vet ju både du och jag att det finns, alldeles för mycket.

2008-08-10 @ 21:42:31
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0