Förbannelsen herpes

Herpes är virus som man aldrig blir av med, tyvärr.
Jag drabbades första gången när jag var ca 6-7 år och får utbrott några gånger om året.
Första gången var hemsk, jag hade blåsor över hela läpparna och inne i munnen.
Förr så fanns det ingen hjälp och lindring, så kom det några salvor och till slut så har
man fått fram tabletter som fungerar alldeles utmärkt för att mildra eller stoppa utbrotten.

Mitt tips till den som är drabbad är att ta kontakt med en läkare och få ett recept.
Zovirax och Geavir fungerar bra, men för mig fungerar Valtrex bäst.
Om jag börjar ta tabletterna direkt när jag känner pirret i läppen så kan jag för det mesta
stoppa utbrottet. Har det gått så långt så att det har börjat bildas en blåsa så lindras
förloppet i alla fall.
Så sitt inte där med stora blåsor, gå till doktorn och skaffa medicin som hjälper.


Kommentarer
Postat av: Isak

hej!

jag ärvde viruset av både mor och far och har haft det sedan födseln, prövade när jag var yngre med herstat, herpestat, vectavir.. men la ner det ganska fort då jag tyckte att det inte gav något.

har funderat på dedär med piller men aldrig tagit tag i saken, men nu ska jag göra ett krafttag och skaffa! hoppas det funkar lika bra som för dig! :)

tack!





Isak

2008-10-31 @ 17:28:02
Postat av: Mona

Isak

Ta kontakt med din läkare och be att få någon av tabletterna jag skrev om. Såg att jag stavat fel på Valtrex, ska korrigera det :o)

Det finns ingen anledning att gå och ha dom där hemska munsåren när det finns hjälp. Salvor är bara kletigt, bättre att ta tabletterna.

Hoppas det kommer att funka lika bra för dig.

2008-10-31 @ 18:19:31
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: TheBat

Använder Vectavir och för mig funkar det alldeles utmärkt. Så länge man har det till hands när "pirret" kommer...

2008-10-31 @ 20:22:37
URL: http://thebat.blogg.se/
Postat av: Dajje

Detta låter konstigt, men mitt tips är att försöka få tag på insulin (om man känner någon med diabetes). Ta en droppe på fingret och smörj på munsåret när det börjar "pirra". Har försvunnit helt för mig nästan varje gång.

2008-11-01 @ 21:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0