Palpering

Gubben ligger i soffan och kollar på ishockey, det är ju visst något sorts juniorvm
som spelas någonstans. Gissar att jag kommer att hamna där jag också om det blir
någon spännande match, men annars så är ishockey ingetför mig. Jag har svårt att
behålla intresset en hel match.
Sussie, jag vet att du sitter där, ruskar på huvudet och tycker att jag snackar skit.
Men så är det, ishockey är inget jag skulle kunna gå och längta efter att få se.

*     *

Innebandy däremot, det är grejer det!


Elliott med sin julklapp

*     *

Jag är så otroligt glad över bästa julklappen

*     *

Jag är otroligt kluven angående det här.
Nedsövda kvinnor som blir gynundersökta av läkarstudenter, utan att få veta något
om det hela och utan att ha givit tillstånd.
Hade detta handlat om någon annan undersökning så hade det inte varit några 
konstigheter, men nu är det i underlivet och då är det helt plötsligt annorlunda.
Det är klart att jag gärna vill veta om/när det är någon som gräver runt i murvan
men är jag på ett sjukhus för undersökning så är jag ju. 
När jag gjorde en gynoperation på försommaren så var jag "vaken" under ingreppet,
men det hade kunnat komma ett helt regemente och palperat utan att jag hade
reagerat på det. Är man på ett utbildningssjukhus så får man vara beredd på att det
är blivande läkare med, hur ska dom annars kunna lära sig?
Men nu var det ju så att man inte talat med kvinnorna om vad som skulle hända.
Det är ju det som är något man måste ta tag i på sjukhusen.

*     *   

Fy bubblan vad kallt det är, och ännu kallare ska det tydligen bli.





Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Mona, och god fortsättning till dig och hela familjen!



Ang gyn-underskökningen. Jag hörde om det igår och blev smått galen faktiskt.

Jag har ju gått igenom en del undersökningar vid det här laget, många gånger har det varit läkarstudenter med vid sidan om, eller så har de utfört själva undersökningen. Varje gång så har den ansvarige läkaren berättat att det finns en läkarstudent med, och frågat mig om det är okej. Jag har alltid sagt att det är okej.

Jag vet andra i min situation som inte känt att det är okej, som tycker att undersökningarna är alldeles för jobbiga och att de bara är förknippade med sorg och elände. Såna kan känna sig väldigt utsatta när dom ligger där. Nu delar inte jag dom känslorna, men jag kan nånstans förstå vad dom menar.



Ingen vet hur en kvinna upplever det, är det okej eller ej, förrän man har frågat.

Till och med jag, trots min oblyga natur, hade blivit vansinnig om jag fått veta i efterhand att jag varit utbildningsobjekt utan att veta om det undertiden som jag varit sövd.



Jag hoppas att dom ansvariga för detta får ordentligt med bassning, mer än bara en notis i tidningen. Man måste kunna lita på att man som patient har koll på vad som händer med en på sjukhuset, även när man är sövd.

Tycker jag då. :)



Sen är jag ju väldigt nyfiken på den där julklappen du fått!

2009-12-28 @ 10:26:49
URL: http://blogg.alltombarn.se/innandufanns
Postat av: Mona

Linda!

God fortsättning, kul att se bild på Rolle i din blogg :o)



Visst är det så att man ska ha möjlighet att tacka nej till att ha läkarstudenter med under undersökningen, och jag skulle nog bli ganska irriterad om jag fick veta att det varit det utan mitt medgivande.

Jag har ju gjort en hel del gynundersökningar och även haft studenter med, dom måste ju få en möjlighet att i praktiken se och känna det dom har läst om i böckerna.

Sedan respekterar jag ju naturligtvis dom kvinnor som absolut inte vill vara med om detta.

Jag hoppas att man, nu när man fått ögonen på sig, tar itu med detta och tar ansvariga läkare i örat ordentligt så att allt sköts som det är tänkt att fungera.



Min julklapp? Jo du, den skulle du tycka om :o)

2009-12-28 @ 12:29:06
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ja den julklappen var ju UNDERBAR =)

2009-12-28 @ 21:08:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0