Mycket elände och så lite pendlarparty

Alltid lika kul när någon kommenterar mina inlägg, nu senast var det Mamma Melissa
som tydligen inte gillade det jag sa om att dom flesta som hamnar framför ett tåg
själva har valt det.
Naturligtvis händer det olyckor, människor blir skadade eller avlider efter att oavsiktligt
ha hamnat i vägen för tåget. Man läser ibland om dom som rusar under bommarna
vid någon station för att hinna med ett tåg och hamnar under ett annat i stället.
Det händer att bilar blir påkörda vid obevakade övergångar, det händer olyckor.
Men dom flesta som hamnar framför tex Arlanda Express har själva gjort det valet.
Det är ju ett ganska så säkert sätt att avsluta sitt lidande, risken är inte så stor att man
överlever ett sådant möte.
Tragiskt att människor kan må så dåligt, men så ser det ut.

En tragisk olycka hände i Spånga där en åttaårig pojke avled efter att ha fått ett
handbollsmål över sig.
Tänk att säga hej till en liten knatte på morgonen och sedan få samtal om att det har
hänt en olycka. En olycka som känns så onödig och där andra barn är inblandade.
Vilket trauma för familjen och vilket trauma för dom andra barnen.
Jag hoppas dom har många runt sig som kan stötta och hjälpa.

Sedan finns det ju människor som aldrig skulle få komma i närheten av ett barn,
än mindre skaffa några egna.

På tal om det, när har man sonat ett brott?
Är det när man blivit dömd för något och suttit av sitt straff?
Eller är det livstid vad man än har gjort?
Jag läste om killen som suttit inne för mord och ska läsa på läkarlinjen i Uppsala.
Han har blivit avstängd från samma utbildning på Karolinska Institutet men nu
på måndag ska han börja läsa i Uppsala i stället.
Den mannen är dömt för mord, ett mord som betraktates som ett hatbrott.
Mannen var aktiv inom nynazistiska kretsar i Stockholmsområdet på 1990-talet.
Har han sonat sitt brott?
Jag har ju ingen aning om vem han är eller vad han lever för liv nu.
Om han har kvar sina värderingar eller om han sett ljuset och insett att han var
ute och cyklade tidigare.
Om han får bli läkare, kommer han då att kunna behandla alla männsikor,
 oavsett hudfärg och ursprung, på ett värdigt sätt?
Ja, vad tror ni?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det blev ju sovmorgon som vanligt om lördagarna, men till slut hade vi kommit
så långt att jag fått på mig kläder och vi skulle gå ut i kylan för en promenad.
Precis när vi står färdiga att gå iväg kom David och Camilla, så det blev en
fikastund i stället. Dom har spännande saker framför sig i veckan, jag är själv
väldigt nyfiken på resultatet.

Nu har jag ju mest skrivit om elände idag, kanske bäst att avsluta med något
som gjorde mig riktigt glad när jag tittade på det.
Tänk om sådant här kunde hända oss pendlare..........
Reklamfilm från T Mobile som är filmad på Liverpool Street Station i London.



Är det någon som tvivlar på att jag skulle hoppa med i dansen?





Kommentarer
Postat av: Maya

Jag visste att du skulle gilla den :)

2009-01-17 @ 21:23:02
URL: http://www.metrobloggen.se/mayamzungo
Postat av: saom

Jag älskar såna där massdansfilmer! Man blir så glad.

2009-01-19 @ 16:05:31
URL: http://saom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0