ONOFF, hört talas om service?

Kommer ni ihåg det här och det här?

Historien fortsätter, tyvärr.
En snabb resumé, glada i hågen beger vi oss ut på nätet och beställer vi en
Compaq Mini 730EO från ONOFF och 27 maj hämtar vi ut paketet hos vårt postombud.
Glädjen är ju inte långvarig eftersom datorn inte fungerar.
Vi försöker ringa ONOFF men det är tji, man måste skriva till dom och sedan sitta och
vänta på svar. Svaret vi får är att vi ska ta kontakt med Compaq.
Vi tar kontakt med Compaq och dom säger, skicka in datorn till oss.
Datorn åker iväg 4 juni och sedan väntar vi och väntar och väntar.
Ingenting händer och när vi kontaktar Compaq igen så säger dom att det här var inte
bra, hårddisken måste bytas ut och en sådan måste skickas efter.

Så väntar vi och väntar och väntar....
Nytt telefonsamtal och då visar det sig att det saknas en "sladd" till hårddisken.
När vi pratar med en kille i en annan butik som säljer datorer säger han att det
låter ju underligt, det finns inga "sladdar" till hårddisken i en sådan dator.

25 juni har fortfarande inget hänt med vår dator och vi ber att det ska skickas tillbaka
så att vi kan lämna tillbaka den till ONOFF. Ingenting händer igen och när vi ringer och
kollar så har man avbrutit lagningen men inte skickat iväg datorn.
Till slut skickar dom i alla fall iväg datorn och i fredags 3/7 hämtar vi ut den, bara för
att packa om den och skicka tillbaka den till ONOFF. Vi vill häva köpet eftersom vi inte
har kunnat använda datorn, allt enligt det mail vi fick från ONOFF 18/6:

"Hej!
Beklagar att din produkt inte fungerar korrekt. Vi kommer att byta ut din
produkt och jag skickar dig returfraktshandlingar så att du inte behöver stå
för fraktkostnaden.
När vi har mottagit din trasiga produkt kommer vi att skicka dig en ny,
likadan eller pengarna tillbaka

Med vänliga hälsningar

Agneta
Support & Inköp

[email protected]"

När vi inte hört något från ONOFF ringer vi idag igen och frågar vad som händer,
då får vi till svar att dom kommer att skicka datorn på lagning och vi kan inte
häva köpet.
Det betyder att vi ska vänta i minst tre veckor till innan vi kan börja använda vår
dator, är det klokt? Det var den smidiga semesterdatorn det.
På frågan varför vi inte kan häva den så säger man att vi hade ju skickat in
den till Compaq och inte till ONOFF och nu hade det gått så lång tid.
Men hallå, det var ju ONOFF som sa att vi skulle kontakta Compaq och Compaq
som har hållit på och strulat.
Här gör vi precis som man säger så blir det vi som är syndabockarna sedan.
Jag ångrar så att vi gjorde köpet, hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag
aldrig köpt något från ONOFF.

Vet ni, att handla på nätet kanske är bekvämt men det funkar inte så bra när
det strular.
Vi fick idag veta av ONOFF att eftersom det är billigare att köpa via hemsidan än
i butiken så kan man inte räkna med att få samma service när något strular.

Så min uppmaning till er alla är, undvik för sjutton gubbar ONOFF!

Vi pratade idag med någon kvinna som tydligen var chef för Kundtjänst och enligt
henne kunde man bara häva köp om det är ett fel som gör varan obrukbar.
Vad är då inte ett fel på hårddisken?
Vi har i alla fall inte haft någon nytta alls av den spritt nya dator vi köpte,
det var dom sista slantarna ONOFF någonsin kommer att tjäna på oss.

Uppdatering:
Slutet på historien hittar du här

*     *     *

Nu över till något helt annat.....
Hur dum får man vara?
Tror mamman verkligen att flickan blivit gravid genom att bada i poolen?
Helt obegripligt!!
Klart man inte vill tro att ens 13-åriga prinsessa skulle kunna bli gravid på det
gamla vanliga sättet, hon borde ju inte vara mogen för den sortens aktiviteter.
Men att stämma hotellet, snacka om att vara i förnekelse.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Sånt här är bra att veta. Jag står inför ett par stora inköp nu när jag flyttar till villa (ny dator till mig, ny dator till barnen, ny TV och hemmabioanläggning samt någon form av TV-spel för hela familjen), och jag kommer naturligtvis inte att lägga ut såpass mycket pengar som allt detta lär kosta hos ett företag som inte ens kan hantera supporten av en dator i 3.000-kronorklassen. Förjävligt dåligt av OnOff, sprid ordet vidare. Konsumentmakt fungerar!



Så, följdfrågan, kan du rekommendera någon kedja som du har BRA erfarenheter utav? Någon som vill tjäna dryga 100.000 kronor på mig och som jag kan lita på om någon av prylarna skulle visa sig fungera illa? :)



OnOff blir det inte, iaf.

2009-07-10 @ 20:26:56
Postat av: Andreas

Och ett tips till er: HP Mini 2140 från www.dustin.se. Köpte en för någon månad sedan till kampanjpris. Kostar som Compaq-datorn men har bättre specifikationer och metallchassi istället för plast. Samma tillverkare dessutom.



Cheers! (min mail fungerar inte, men skriv gärna en kommentar med tips om frågan i förra kommentaren)

2009-07-10 @ 20:29:19
Postat av: Mona

Jag kommer då aldrig mer köpa något på ONOFF.

Köper jag saker som kostar lite så vill jag kunna vara säker på att jag får service om något knasar. Då betalar jag hellre några kronor till någon som ser kunden och vet vad kundvård är.

Tack för tipset. Jag hoppas att vi kan häva köpet och få pengarna tillbaka, annars får vi vänta i minst tre veckor till på att få tillbaka den gamla lagade datorn.

När vi köpte ny TV gjorde vi det på Expert, där har vi bra kontakt med personalen och får bra service.

2009-07-10 @ 21:21:24
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Danne

Vi köpte en laptop via OnOff som vi höll på att reklamera i 5 månader innan de gick med på att lösa våra problem. Som återförsäljare är de helt värdelösa, och deras servicenivå (även i butik) ligger på en så pass låg nivå så jag kan inte ens mäta den.



Om det du säger är sant, att de själva går ut med informationen att man får sämre service om man handlar online än i butik så skjuter de bara sig själva i foten. Men det skulle inte förvåna mig.



Ser man i ditt fall, så har (hade) du rätt att skicka tillbaka varan direkt, då den faller in under DoA (Dead on Arrival) och sådana produkter byter kedjorna ut direkt. Det ska även OnOff veta, så varför de ber dig skicka varan till Compaq är ett mysterium.



Du har ju köpt varan av OnOff, och inte av Compaq. Det är till OnOff du ska vända dig, i alla lägen. Det är deras jobb att sköta reklamationen/servicen gentemot Compaq.



/Danne

f.d. säljare på elektronikkedja, f.d. kund hos OnOff, numera stolt OnOffvägrare. :)

2009-07-11 @ 22:37:09
URL: http://www.carlbomphotography.com
Postat av: Jimmy Larsson

Ett tips: Ska ni köpa dator privat, köp från Dell! Att gå in på Dells hemsida och välja datormodell är extremt enkelt. Dessutom är det riktigt bra datorer till låga priser. Och deras kundsupport är ruskigt professionell jämfört med OnOff som säljer allt från kylskåp till mp3-spelare.



Jag röstar på Dell!

2009-07-11 @ 22:52:40
URL: http://blogg.kvistofta.nu
Postat av: Mona

Danne

Vi var ju korkade som inte skickade tillbaka datorn direkt, men vi gjorde ju som vi blev tillsagda. Nu sitter vi i klämman här, ingen dator på flera veckor och vi kan ju inget gärna gå och köpa ännu en. Nu har det gått sex veckor sedan vi köpte datorn och vi har fortfarande inte haft någon som helst glädje av den.



Jimmy

Vi borde ha handlat av Dell, men nu vet vi ju bättre till nästa gång.

Aldrig mer ONOFF!

2009-07-11 @ 23:05:02
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Martin

Hej! Jobbar själv som kundtjänst for OnOff och om reparation tar mer en en månad eller två brukar vi erbjuda kunderna kompensation iform av kontantpengar eller presentkort..

Själv lämnade jag in min dator idag till OnOff pga. trasig knapp, och det gick hur smidigt som helst. Förklarade att jag ska utomlands och studera om 3 veckor och jag kommer få min dator inom 3 veckor! Skitbra !

2009-08-01 @ 16:07:19
Postat av: Mona

Martin, jag hoppas du har bättre tur än vad vi har haft. Du gjorde säkert inte samma dumhet som vi utan du köpte nog din dator i butken, inte från hemsidan. Då får man ju, enligt ONOFF, räkna med sämre service.

2009-08-01 @ 17:50:35
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Tommy

Då jag har en del problem med ett Onoff serviceärende har jag börjat kolla på nätet för att se om jag är ensam – men NEJ!



Du som läser detta: Jag bor i Stockholm granne med Nikon i Solna.



Mitt (ännu icke avslutade ärende) började med att jag 12/8 2009 lämnade in min Nikon systemkamera & objektiv för reparation/utbyte av bajonettfattning på kamera och objektiv en förhållandevis tydligt/distinkt uppdrag. Efter 24 dagar (drygt 3v) kommer en kostnadsberäkning. Ett klartecken från försäkringsbolaget, meddelar jag Onoff 11/9 att kostnaden godkänts. Efter 1v får Nikon detta besked från Onoff via Infocare (per snigelposten).



23 september snackar jag med Nikon som den 24/9 skickar lagad utrustning till Onoff via Infocare. Det tar nu ytterligare en vecka att få kameran till Onoff Stockholm.



29 september åker jag på vinst & förlust till Onoff och YES kameran har kommit. NU HAR DET GÅTT 7 VECKOR. Jag får min kamera (inlindad i bubbelplast) samt en räkning på 5,500 kr. ”Expediten” lämnar mig snabbt för en annan kund trots att jag säger att jag vill kontrollera kameran innan jag lämnar butiken.



Jag öppnar plastpåsen & konstaterar genast att den är skadad. Objektivskyddet intryckt, filter krossat och skada på batteripacket. OBS detta är en Nikon D300 med ett 28-70/2.8 objektiv. D.v.s. en pjäs på nära 3 kg. Tappar man den så händer det grejor som bubbelplasten knappast står emot.



Jag får låna ett D90 kit då jag har fotouppdrag som väntar. Kommer hem & laddar batteriet & konstaterar att mina CF-minnen inte passar i SD slotten (informerades inte om detta). Konstaterade vidare att denna lånekamera var defekt. Autozoomen fungerade inte.



30/9 åker jag tillbaka & får ett nytt D90-paket & denna gång med ett SD-kort. Efter snack med Nikon så får jag veta att ännu 1 vecka senare så har de inte fått utrustningen i retur. DET HAR NU GÅTT 8 VECKOR.



Gissningsvis får jag nu vänta YTTERLIGARE 3 veckor då Nikon skall skicka ett nytt kostnadsförslag till Onoff via Infocare för att efter nytt godkännande köra igång reparationen (som troligen ligger i en rep-kö).



JAG HOPPAS NU ATT HELA DETTA SERVICEÄRENDE KOMMER ATT BLI KLART EFTER 10 VECKOR.



Det skall vidare bli intressant att höra hur jag kommer att kompenseras. Har av El-giganten & Mediamarkt rekommenderats att läsa ”KONSUMENTTJÄNSTELAGEN” vilket jag nu gjort. Hmmmm.



LÄRDOM: Lämna inte in NIKON-utrustning till Onoff utan kontakta istället Nikon direkt. Det kommer då att gå MYCKET snabbare & bli billigare (ca halva priset) då man hoppar över mellanhänder såsom Onoff & Infocare som ändå inte tillför något men trots detta tar betalt.

2009-10-10 @ 13:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0