Vinst varje gång?

Jag är sedan några år engagerad i midsommarfirandet hemma i "byn" där vi bor.
Vi har ett litet firande mitt på midsommarafton där vi säljer lotter, snurrar chokladhjul,
fikar och kl 12 spelar våra musikanter upp för stångresning. Efter en långdans blir det
dans runt midsommarstången med alla dom gamla traditionella dansvisorna.

Förra året hade vi ca 700 besökare, i år var vi pga vädret inte riktigt lika många besökare
men det var ändå bra uppslutning.

Min uppgift i år var att tillsammans med min familj ta hand om lotteri och chokladhjul.
För den blygsamma summan två kronor kan man köpa lott där vinsterna består av mjukisdjur
i varierande storlekar och för samma summa "köper" man en bricka till chokladhjulet där man
som namnet säger vinner chokladbitar av varierande storlek.
Som sagt två kronor kostar det för att alla ska kunna vara med, stora som små.
Men jag blir lika förvånad varje år över hur folk beter sig, hur vuxna människor beter sig.
Dom river och sliter, sliter nästan brickorna ur händerna på barnen som vill vara med vid
chokladhjulet och sedan när dom vinner så blir det sura miner.
-Är det här allt? frågar dom med en sur min trots att dom hela tiden har sett vinsterna som
ligger framme.

Jag önskar att jag kunde låta alla barnen bli glada och vinna på lotteriet,
men tyvärr så fungerar det ju inte så.
En del går därifrån med tårar i ögonen och en del strålar av glädje över sitt nya lilla mjukisdjur.


Det är ju något vi får lära oss att leva med, det är inte vinst varje gång här i livet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0