Herpes

Jag såg att det dök upp besökare här som kom via en artikel i Aftonbladet,
en artikel som jag länkade till för ett år sedan.
Återvinning, det kan tydligen vara bra vare sig det gäller artiklar eller annat.

Artikeln handlar om munsår och herpes.
Jag gör det enkelt för mig och kopierar mitt gamla inlägg:

Mitt tips till den som är drabbad av herpes är att ta kontakt med en läkare och få
ett recept på något bra läkemedel.
Zovirax och Geavir fungerar bra, men för mig fungerar Valtrex absolut bäst.
Om jag börjar ta tabletterna direkt när jag känner pirret i läppen så kan jag för det
mesta stoppa utbrottet. Har det gått så långt så att det har börjat bildas en blåsa så
lindras förloppet i alla fall.
Så sitt inte där med stora blåsor, gå till doktorn och skaffa medicin som hjälper.

För mig har det blivit mycket bättre sedan jag börjat ta medicin, utbrotten kommer
inte lika ofta som förr. Men det beror ju mycket på allmäntillstånd också, vid
perioder med mycket stress eller oro kan jag ju vara säker på att det dyker upp.
Då är det bra att ha tabletterna hemma, tar jag medicinen direkt så kan jag
för det mesta få stopp på eländet direkt annars så blir det i alla fall mycket
lindrigare och försvinner fortare.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag har herpes både oralt och genitalt... Skitjobbigt. Tar Valtrex och det hjälper, men måste ta det titt som tätt eftersom jag även har acne och ibland inte ser skillnad på finnar och herpesblåsor. Det är jobbigt. Dyrt är det också med Valtrex, speciellt som student. Men det är det värt. Men jobbigt att ha herpes hela livet... Fick det troligtvis för 2 år sen, och sen dess har helvetet bryit lös hela 3 gånger då jag blivit riktigt sjuk.

2009-11-03 @ 18:52:49
Postat av: Sussie

Tack för tipsen!

2009-11-03 @ 20:06:13
Postat av: Anonym

Jag är 48 år och fick första utbrottet efter att ha badat i en pool med bristfällig rening på en rehabiliteringsanläggning. Skaldjur som räkor och kräftor triggar igång attackerna, annars kommer dom av sig själv. Förutom all medicin som jag får gratis efter två månader (tack högkostnadsskyddet) så hjälper allra bäst ett gammalt husmorsknep: BLÅBÄR. Färska under säsong och frysta annars, 1/2 dl om dagen. Smakar gott dessutom.

2009-11-04 @ 03:23:33
Postat av: Anonym (samma som den första Anonym)

Blåbär? Det låter ju intressant. Dessvärre tror jag inte att det jag äter påverkar mina utbrott. Däremot ökar risken för mina utbrott markant om jag får en infektion i kroppen, som förkylning till exempel. Eller om jag stressar eller inte får tillräckligt med vila och sömn. Jag vågar knappt tänka på hur det skulle bli om jag får svininfluensan...

2009-11-06 @ 12:58:25
Postat av: Mona

Blåbär hade jag heller inte hört tidigare, kanske värt att testa. Det är ju gott i alla fall :o)

Men utbrotten sker ju som Anonym säger när man har en infektion i kroppen, när motståndskraften inte är på topp. Resor till solen brukar också kunna vara ett säkert sätt att få blåsor, då kvittar det om det är sol och badresa eller skidresa.

2009-11-06 @ 14:37:49
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Andreas

Blev själv lite besviken när jag läste artikeln. Rubriken lovade lite för mycket, i själva verket var det ju inget nytt på munsårsfronten. Det irriterar mig.. man kan bota cancer (i många fall) och man kan flyga till månen, men ett simpelt sår på läppen rår man inte på. För min del är zovirax det som funkat bäst av de jag provat. Men det måste på DIREKT, helst innan det ens har hunnit börja pirra. Tråkigt bara att det är vitt till färgen.

2009-11-11 @ 14:29:38
Postat av: Magnus

Rekommenderar munsårsplåsterna från compeed. De gör att såren inte blir till sårskorpa. Enklare att skratta, äta, sova, umgås med folk. Då du inte behöver ha salva på munnen om du använder det.

Compeed är grymt bra. Synd på priset bara :( Men men. Hjälper väldigt bra. Både jag och min sambo är supernöjda med detta plåster.

2009-11-11 @ 16:37:00
Postat av: Magnus

Rekommenderar munsårsplåsterna från compeed. De gör att såren inte blir till sårskorpa. Enklare att skratta, äta, sova, umgås med folk. Då du inte behöver ha salva på munnen om du använder det.

Compeed är grymt bra. Synd på priset bara :( Men men. Hjälper väldigt bra. Både jag och min sambo är supernöjda med detta plåster.

2009-11-11 @ 16:38:11
Postat av: Matte

Hade munsår väldigt väldigt ofta förut. Jag fick veta att det bryter ut på grund av stress. Jag hanterar numera stress helt annorlunda, dvs 'vägrar blir stressad'. Det funkar väldigt bra. Jag inte haft munsår på ett år och jag har lärt mig att inte stressa för småsaker.

2009-11-11 @ 18:06:16
Postat av: Mona

Visst är det så att stress och oro triggar igång herpes, men ibland styr man inte själv över att man är stressad eller oroad.

Jag avskyr att ha salva på läpparna så för mig fungerar det absolut bäst att äta tabletterna. Så fort det börjar pirra tar jag en tablett och för det mesta så lyckas jag stoppa utbrottet.

Numera har jag inte dom här utbrotten så ofta, men rätt vad det är så pirrar det till igen.

2009-11-11 @ 23:35:50
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: Olle

Till alla som lider av herpes. Nar jag flyttade till USA sa kom jag i kontakt med DMSO och O2xygen Force droppar. Kolla in www.neveranoutbreak.com. Fran borjan var jag skeptisk men tankte att jag har inget att forlora. Det ar det basta jag har gjort!!! Har inte haft nagra som helst problem med herpes sedan jag borjade med detta. Jag har dessutom inte haft en forkylning eller varit sjuk alls. Herpes och forkylningar trivs i en sur (acidic) och syrefattig miljo. Vi blir "sura" av stress och av fel kost. Om du aven skaffar boken sa far du en bra forstelse hur herpesviruset fungerar och hur du kan bli helt symtomsfri. Jag lovar att det fungerar. Min fru var skeptisk och anvande valtrex istallet. Hon fick herpesutbrott ibland anda trota valtrex medan jag inte haft nagra problem. Markligt att fler inte kanner till detta? Maste vara motarbetat av dom stora lakemedelsforetagen...

2009-11-19 @ 00:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0