Att spruta eller inte spruta.....

Svintrött idag, fattar inte riktigt varför.
Nog för att jag hade en trevlig kväll igår men den slutade i städad tid
med att jag somnade på Annlos soffa, men proppar i öronen.
Annlo hade varnat att jag kanske skulle få svårt att sova eftersom
hennes två katter använder kattluckan flitigt under nätterna och då
gärna tar med sig något kul in. Som tex en mus eller en fågel.....
Jag somnade direkt och enligt Annlo så sov jag hela natten, men hon
säger att jag lät rädd vid något tillfälle när hon vaknade till.

Jag gnydde tydligen på något sätt och lät rädd, undrar om det kan ha
varit tanken på att få mussällskap som gjorde mig rädd?



På tal om svintrött, vilken otrolig velpotta jag är.
Först skulle jag inte vaccinera mig mot svininfluensan, sen skulle jag
absolut göra det och nu då? Nu börjar jag backa igen och är nog inne på
att jag kanske inte ska ta sprutan.
Tänk om jag skulle kunna ta och bestämma mig för hur jag ska göra.
Beslutet blir ju inte lättare av att alla har olika åsikter om nyttan av
att vaccinera sig.

Jag har aldrig tidigare tagit någon influensaspruta och jag har heller
aldrig fått någon influensa, det gör att jag inte tror att jag kommer att bli
sjuk den här gången heller.
Så varför ska jag då ta sprutan?
Ska jag göra det för min skull så att jag slipper bli sjuk i fortsättningen
också? Men jag kommer ju inte att bli sjuk, eller hur?
Eller ska jag göra det för er andras skull? För att jag inte ska kunna bära
på smittan och sprida den till er?

Om jag nu tar sprutan och blir sjuk av den, vad har jag vunnit på det då?
Jag har hört om flera som tagit sprutan och blivit sjuka, det lockar ju inte
direkt. Har ju inte lust att ta karensdag för sprutans skull.

Det enklaste vore om man på firman bestämde sig för att ordna vaccinering
på jobbet, då vore det bara att ställa sig på led och få det hela avklarat.

Jag fortsätter nog att vela ett tag till är jag rädd, eftersom jag inte tillhör
någon riskgrupp så får jag ju ändå inte ta sprutan ännu på ett par veckor.


Kommentarer
Postat av: barbro

vad är det som är bevisat att denna förkylning är värre än andra, och varför ska vi tillsätta vår kropp kvicksilver . när vi inte låter tandläkarna göra det. undrar bara... vill inte tillsätta min kropp något som jag inte vill ha på annat sätt hellre...

2009-10-22 @ 21:21:51
Postat av: Linda på Vårdguiden

Hej Mona! Jag heter Linda och jobbar som webbredaktör på Vårdguiden.se, Stockholms läns landstings webbplats för vård, hälsa och omsorg. Vi på Vårdguiden förstår att svininfluensan och vaccineringen väcker många frågor. För att underlätta ditt beslut vill jag tipsa dig om två artiklar på Vårdguiden:



Varför är det viktigt att vaccinera sig?

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination/Varfor-vaccinera-sig/



Om vaccinet mot svininfluensan:

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination/Om-vaccinet/



Barbro: Vaccinet innehåller kvicksilver i så ytterst små mängder att det inte innebär en hälsofara. Det är ungefär lika mycket kvicksilver som i en portion insjö- eller Östersjöfisk. Kvicksilver används som konserveringsmedel för att motverka bakterietillväxt i vaccinet. Det försvinner ut ur kroppen med tiden och lagras inte.

2009-10-23 @ 13:03:09
URL: http://www.vardguiden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0