Sotarfest, utan sotare

Så har vi varit i Gudinge på Sotarfest igen.
Sotarfesten anordnas nere i hamnen i Gudinge varje sommar, i år var vi tydligen 140 personer som var med på festen. Vi gick tipspromenad, köpte lotter, gissade vikt på laxen, åt sotare och så blev det lite dans framåt kvällen också. För något år sedan var det, kors i taket, jag som gissade rätt på laxens vikt och fick bära den med mig hem. Mitt knep var att kolla vad L-P skrev och sedan lägga på lite vikt, det höll på att gå vägen i år också men det var märkligt två personer som gissade exakt på rätt vikt så där blev vi snuvade på vinsten.
Svärmor vann däremot en senapstub på lotteriet, en kanonvinst eftersom vi såg att sista förbrukningsdatum är idag.


Sotare dvs halstrad strömming

Jag överdrev väl lite när jag skrev att vi åt sotare, jag hade ju med mig egen sill och käkade det i stället.
Jag tycker inte att det är värt besväret att sitta där och rensa och rensa och rensa och ändå inte få bort alla miljoner små ben innan jag kan äta det lilla som blir kvar efter det arbetet. 

Då är det bättre med det rensandet som ska ske i kväll, det blir nämligen kräftor till middag här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0