Jädrans åderbråck

Idag hade jag äntligen tid hos läkaren för att kolla mina svullna fötter och ben.
Eftersom jag hade fått vänta i tre veckor på att på träffa läkaren så hade ju
naturligtvis svullnaden lagt sig, jag hade hellre fått gå dit när benen såg ut som
stubbar och fötterna var runda.
Nu såg dom ju naturligtvis nästan normala ut, naturligtvis var det så.

Doktorn lade huvudet på sned och konstaterade ganska så snabbt att det jag
lider av är inre åderbråck.


Åderbråck, varicer, är vanligast på benen. 
Venerna som ska leda det syrefattiga blodet tillbaka till hjärtat har klaffar som
ska göra så att blodet inte rinner nedåt utan fortsätter mot hjärtat. När vi rör oss
gör musklernas sammandragningar att blodet pressas uppåt.
Men om klaffarna är försvagade samlas mer blod där och trycket i venerna blir för högt. 
Då utvidgar sig venerna och slingrar sig – man får åderbråck.

Ytliga åderbråck är ju inte vackra att se på, så jag kanske ska vara glad att mina
ligger på insidan i stället för på utsidan. Men nu är det ju så att det är dom inre
som gör mer ont, naturligtvis är det så. Eftersom jag har fått sådana.

Vad gör man åt det här då?
Tidigare har man opererat åderbråck på löpande band men det har man slutat
med i Uppsala Landsting, naturligtvis.
Nu säger man att operation beviljas bara när man kommit så långt med sina
åderbråck att man fått eksem och sår, då är det dags att operera.
Visst låter det lovande?
I Stockholm har man tydligen en annan syn på det hela, naturligtvis.

Behandligen, om man nu kan kalla det så, består i stället av stödstrumpor.
Känns det som att jag kommer att dra på mig några sådana nu när det är
bara ben som äntligen gäller?
Det får bli när jag vet att jag kommer att sitta still länge, så tills dess får det bli
till att lägga upp fötterna så ofta som möjligt och röra på dom när jag sitter still.

Fötterna på skrivbordet, funkar det tro?




Kommentarer
Postat av: annette

hejsan!!Jag har tydligen fått samma åkomma som dig;(har sånt helsicke mest på kvällarna,ont som f..!!Har köpt stödstrumpor o fått hiruoidsalva att smörja med,men inget hjälper.Hur har det gått för dig,har det gått över eller vad har du fått för behandling.Jag har många hundar som blir lidande för sista rundan den blir minsann inte lång.Kanske ringer VC imorgon och ber om något smärtstillande.Mvh Annette

2012-03-15 @ 19:07:53
Postat av: Mona

Annette!

Mina ben coh fötter är fortfarande svullna, konstigt nog blir det alltid värre så här på vårkanten.

Det där att jag har åderbråck stämde däremot inte så bra, tror doktorn drog till med det för att ha något att säga. När jag bytte vårdcentral blev jag skickad på ultraljudsundersökning av benen och då såg man inga tecken alls på några inre åderbråck.

Jag blev ju naturligtvis glad över att det inte var några åderbråck, men det betyder ju också att jag inte har en aning om varför det är som det är.

Nu har jag börjat svullna mycket igen, så det lär få bli en ny tur hos doktorerna.

/Mona

2012-03-15 @ 19:15:24
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: annette

Hej Mona!!Tack för svaret,jag får väl ta att ringa VC igen och kräva en ny undersökning.Men mitt ben är ju inte svullet,men det stramar och värken värst som sagt på kvällen,Hoppas att du får reda på vad det är.Jag får väl kräva ett ultraljudsundersökning.Mvh annette

2012-03-22 @ 18:52:10
Postat av: issa

Hej tjejen :)) Jag har suttit och läst om åderbråcksbehandling på www.plastikoperationer.net/behandling-aderbrack-bort det står bra information om någon annan vill veta mer...

Det står om olika behandlingsmetoder och bland annat skumbehandling. Jag funderar på att testa det mot mina åderbråck. Men min fråga är hur det har gått med dina åderbråck? Hur gick behandlingen?

2013-07-02 @ 14:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0