En blodig gåva på 4,5 dl

Idag skulle blodet rinna, det bestämde vi oss för på förmiddagen.
Vi hoppade alltså in i bilen för att åka och göra julens goda gärning.



Blodcentralen på Akademiska sjukhuset brukar få ett besök av oss vid juletid, blodet vi lämnar är vår julgåva till någon okänd som behöver det bättre än vad vi gör.

Lämnar DU blod?
Om inte så tycker jag nog att du ska börja med det, om du är lämplig som donator.
Rätt vad det är så behöver du eller jag eller någon av våra anhöriga få blod, och då känns det bra att veta att det finns okända människor som ger den gåvan.

4,5 dl av ditt blod, det är mindre än en tiondel av din blodvolym och nytt blod bildas ständigt. Efter cirka en månad finns normalt antal röda blodkroppar i cirkulation igen. Vita blodkroppar och blodplättar har återbildats inom ett dygn.
Din kropp mår bra av att lämna blod och du mår bra i både kropp och själ.
Jag tycker att det är otrevligt med sprutor och nålar, men jag biter ihop och försöker tänka att jag är på någon annan trevligare plats när jag ligger där i stolen och väntar på att den rara personalen ska sticka mig. När väl nålen sitter där så är det hela snart över och jag kan belöna mig med lite fika innan jag rusar vidare i livet.



Här kan du få svar på dom flesta av dina frågor om blodgivning och läsa om vart du vänder dig om du beslutar dig för att bli en hjälte du också.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0