Är huvudet dumt får kroppen lida

Idag var det en sån där första gången-dag.
 
Jag kom inte springande utan kom i hyfsat god tid till Karlberg när jag skulle åka hem, var nog på plats 3-4 minuter innan tåget skulle gå.
16:42 ska enligt tidtabellen tåget mot Uppsala gå, jag tittar på klockan och börjar bli lite nervös när jag ser att klockan är 16:45. Jag har ju bara fem minuter på mig i Uppsala innan Upptåget ska gå så den lilla marginalen försvinner ganska så snabbt, det ser ut som att det ska bli världsrekordförsök mellan tågen igen.
Just då ser jag hur tåget rullar in på perrongen och jag skuttar, lite lättad, på och hoppas att vi ska köra in lite av förseningen på vår färd mot Uppsala. Jag sitter där i godan ro på tåget, lyssnar på lite podcast och spelar spel på mobilen, precis som vanligt. Folk hoppar av och på, och jag funderar inte på vart vi befinner oss eftersom min resa är ca 50 minuter lång och jag inte brukar börja titta mig omkring förrän i Knivsta ungefär.
 
Så hör jag helt plötsligt något i högtalarna:
"Nästa stopp Märsta, vilket är tågets slutstation"
 
Märsta? Jag ska inte ens passera Märsta!
Då först inser jag att jag har hoppat på fel tåg vid Karlberg, tåget jag sitter på är inte tåget till Uppsala utan ett annat försenat pendeltåg.
 
Hur skulle jag göra nu då?
Hoppa på ett pendeltåg tillbaka till Upplands Väsby för att där invänta ett pendeltåg mot Uppsala?
Nej, det fick bli det dyra sättet.
Jag fick gå till biljettautomaten och köpa mig en biljett och invänta SJ-tåget i stället.
 
Det var första gången på alla mina pendlarår som jag hoppat på fel tåg.
Hoppas jag lärde mig något av det.
Troligtvis inte.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0